Els artistes del Living Lab presenten els seus projectes inspirats en el canvi climàtic a l’UJI

83

Actualitat Diària

Els artistes Mónica Rikić Fusté i Román Torre Sánchez, guanyadors de les residències «Clima & Videojocs» en laboratoris de grups d’investigació de la Universitat Jaume I, convocades pel Living Lab Planeta Debug -cofinançat per la Fundació Carasso-, han presentat els seus projectes inspirats en l’univers del canvi climàtic a la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro. Rikić i Torre es troben al campus de la Universitat Jaume I per a desenvolupar-hi la seua estada artística i començar a preparar el material expositiu que, previsiblement, s’exhibirà la pròxima tardor al Menador Espai Cultural de Castelló de la Plana.

Mónica Rikić i Román Torre han intercanviat idees sobre els seus projectes artístics duts a terme a l’UJI –els quals compten amb la implicació de diversos grups d’investigació– amb la vicerectora Carmen Lázaro, qui també ha compartit amb els artistes l’aposta de l’Equip de Govern de l’UJI, liderat per la rectora, Eva Alcón, per incorporar en l’oferta d’aules culturals «la innovació artística, ja que considerem essencials potenciar les noves tendències de digitalització de l’art, afavorir l’entrada del videoart i promoure l’aproximació de la comunitat universitària als nous formats i representacions artístiques», assegura Carmen Lázaro. En el diàleg també han participat els professors i investigadors Emilio Sáez i Maria Josep Picó, membres del Living Lab Planeta Debug.

L’epicentre de l’Aula d’Innovació Artística de l’UJI serà la sala polifuncional del Paranimf, on actualment Santi Vilanova exposa Forms, una instal·lació de música visual autogenerativa amb la qual s’ha iniciat el projecte Display dedicat a l’art i les noves tecnologies, dirigit i coordinat per Maya-Marja Jankovic. En aquest context d’experimentació i innovació, la proposta del Living Lab Planeta Debug de convocar residències d’artistes als laboratoris de l’UJI «sempre ens ha resultat molt atractiva, enriquidora per la transversalitat i interdisciplinarietat de les matèries abordades: ciència, investigació, canvi climàtic, sostenibilitat, videojocs, art, etc.», comenta la vicerectora Carmen Lázaro.

Batalla naval pel control de l’ocea

Procedent de Barcelona, Mónica Rikić és artista de noves tecnologies i programadora creativa. Ha exposat a la vicerectora que centra la seua pràctica artística en el codi, l’electrònica i objectes no digitals per tal de crear obres interactives, normalment, emmarcades com jocs experimentals que van més enllà. Per exemple, «cerque els enfocaments educatius o experimentacions sociològiques, ja que el meu interès resideix en l’impacte social de la tecnologia, és a dir, m’agrada explorar l’educació radical, els formats alternatius de l’educació a través de l’art», argumenta.

«Posidònia» és el projecte de videojocs experimental de Mónica Rikić, basat en una batalla naval que ix de la pantalla mitjançant una projecció zenital sobre una superfície de grans dimensions coberta d’aigua. Hi ha dos vaixells de vela, fets amb material reciclat, que lluitaran per controlar l’oceà. Gràcies a l’estada a l’UJI, el joc tindrà en compte la biodiversitat de les Illes Columbretes.

Una arcade climàtica experimental

Per la seua banda, Román Torre, de Gijón, ha destacat «la versatilitat dels artistes dedicats a l’àmbit digital». En aquest cas, l’artista de Gijón proposa construir una arcade climàtica i experimental, on es puguen sentir diversos elements meteorològics, vinculats amb l’escalfament global. Torre subratlla que hi ha temes que són com «una paleta de colors de l’imaginari personal, entre els quals, en el meu cas, hi seria la privacitat digital, com Internet modifica la nostra percepció de la realitat, els algoritmes matemàtics o la geometria, el canvi climàtic, els fenòmens físics a escales oposades i extremes o com la biologia es comporta en la nostra natura».

El projecte «Última oportunitat» de Román Torre està inspirat en les màquines recreatives tipus arcade, «tot analitzant vies per a reflectir els problemes associats a l’escalfament global en una experiència ‘jugable’, ja que em va cridar l’atenció la possibilitat de reproduir aquests esdeveniments climàtics de manera tangible perquè durant el transcurs dels jocs es puguen abordar diversos escenaris, alhora que poder sentir les inclemències del clima extrem», en paraules de Román Torre.

Segona residència artística

El Living Lab Planeta Debug, amb el finançament de l’UJI i la Fundació Daniel i Nina Carasso, destina més de 15.000 a la promoció de l’art vinculat amb la sostenibilitat i els videojocs. Actualment i fins el primer de març, està oberta la segona convocatòria «Clima & Videojocs», també per a dues residències artístiques de producció d’obra. L’objectiu d’aquesta línia d’acció de Planeta Debug és fomentar la creativitat i la reflexió interdisciplinària, alhora que nous espais i llenguatges de confluència entre art, ciència i ciutadania.

Fundació Daniel I Nina Carrusso

Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix en acollir, donar suport, acompanyar i connectar les persones que s’atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l’Alimentació Sostenible i l’Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d’iniciatives d’interès general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací