El sector ceràmic creix un 2% i aposta per fidelitzar al client europeu, destinació del 50% de les exportacions 

896

Ascer ha entregat els seus Premis Ceràmica d’Arquitectura i Interiorisme en el marc de la fira Cevisama

Actualitat Diària

Ascer, l’Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics, ha presentat hui en la seua tradicional roda de premsa internacional en Cevisama la seua previsió de tancament de 2018.

El president d’Ascer, Vicente Nomdedéu, en la seua intervenció ha exposat la previsió de les xifres de producció, venda i exportació de 2018 que mostren la fortalesa del sector industrial espanyol, les estratègies de futur i principals reptes que afronta el sector.

Les dades relatives a la producció en el sector espanyol reflecteixen estabilitat amb una xifra que serà molt similar a la de 2017, al voltant dels 530 milions de m2. Quant a les vendes totals, aquestes podrien créixer entorn del 2% fins a aconseguir els 3.600 milions d’euros. Del total de vendes, tres quartes parts són vendes en els 187 països als quals exporta. En el mercat nacional, el creixement continua amb un augment del 7% – 8%, podent aconseguir final de 2018 els 890 milions d’euros.

La xifra estimada d’exportació en 2018 aconseguirà els 2.710 milions de € (+1%), una xifra rècord en el sector però que d’haver seguit la dinàmica del primer trimestre de 2018 podria haver sigut major. Segons Nomdedéu: “no cal perdre de vista que vivim en un entorn global en el qual sempre sorgeixen incerteses. L’augment general del proteccionisme, els conflictes comercials sense resoldre, els dubtes sobre el Brexit o els problemes en les economies de mercats clau són factors que limiten la nostra capacitat exportadora”.

Per regions, entre gener i novembre Europa s’ha mantingut com a principal mercat del sector del Taulell i aglutina el 49,1% del total de les exportacions. Entre les principals destinacions diversos països de la UE: França (280,2 milions de €, +7,2%), Regne Unit (158,5 milions €, -1,4%), Itàlia (101,2 milions €, +4,2%) i Alemanya (98,0 milions €, +9,3%). Tots amb creixements excepte Regne Unit que acusa la incertesa provocada pel procés del Brexit.

Per part seua, és destacable el creixement de vendes als EUA (+11,8%), que ocupa el 2n lloc en el rànquing de països destinataris de Tile of Spain. Amèrica en el seu conjunt absorbeix el 18,3% de les exportacions.

Orient Pròxim amb el 16% de quota decreix prop d’un 16% a causa del mal comportament de mercats importants com Aràbia Saudita (-26,2%), Israel (-3,8%) i Líban (-12,2%). No obstant això, la zona del Magrib ha crescut entorn d’un 14%.

Pel que fa a l’exportació a la Federació Russa, aquesta torna al top ten de destinacions d’exportació ocupant el desé lloc i aconsegueix els 69,2 milions de €. Europa de l’Est es manté pràcticament en els mateixos nivells que en 2017 (-1,5%) i absorbeix el 6% de les vendes exteriors.

Sobre les previsions per a 2019, Nomdedéu ha mostrat prudència a causa del moment d’alentiment del creixement global; “en aquest context de dificultats i de creixements molt baixos és més important que mai continuar innovant, augmentar la nostra proposta de valor i estar pròxims a les necessitats dels nostres clients”.

Desafiaments que afronta el sector

Nomdedéu també ha detallat en la seua intervenció els reptes que té per davant el sector i als quals haurà de fer front en 2019. “Som exportadors, innovadors i la millor expressió de la marca país que Espanya vol projectar (…) el nostre sector és un dels més competitius del país. Primer productor europeu i segon exportador en volum a nivell mundial”.

Una de les principals reivindicacions és la de comptar amb una forta política industrial, tant a Espanya com a la Unió Europea. “Es necessiten iniciatives de suport a la indústria, que proporcionen un marc competitiu i la convertisquen en motor de l’economia”.

L’energia és un dels principals costos per a les empreses i llastra la seua competitivitat posat que a Espanya comptem amb uns preus més elevats que altres països competidors. També ha reclamat el president d’Ascer “un marc regulador que garantisca la retribució de les plantes de cogeneració i assegure la seua supervivència”.

Nomdedéu ha posat l’accent principalment en la problemàtica creixent relativa al comerç mundial i ha sol·licitat un major suport de les autoritats competents en les nombroses traves al comerç que troben les empreses.

Altres reclamacions han sigut: la millora en les infraestructures, sobretot el relatiu a l’eix ferroviari mediterrani; un suport per part de les institucions europees quant al comerç d’emissions a partir 2020.

Premis Ceràmica d’Arquitectura i Interiorisme

En el marc de la roda de premsa internacional d’Ascer – Tile of Spain celebrada hui en la fira Cevisama, s’han entregat els guardons de la dissetena edició dels Premis Ceràmica d’Arquitectura i Interiorisme. Els Premis Ceràmica compten amb una sòlida trajectòria i són molt reconeguts entre els professionals de l’àmbit de l’arquitectura. La fallada del jurat es va celebrar el mes de novembre passat a Castelló i va estar presidit per l’arquitecte Jorge Silvetti.

La finalitat dels Premis Ceràmica és difondre l’ús de la ceràmica espanyola en obres d’arquitectura i interiorisme (tant dins del territori espanyol com fora de les nostres fronteres). Els Premis Ceràmica compten amb una dotació total de 39.000 € i es divideixen en tres categories. Les dos principals, Arquitectura i Interiorisme, es premien amb 17.000 € cadascuna. La tercera categoria, Projecte Fi de Carrera, va dirigida a estudiants d’arquitectura, i està dotada amb 5.000€. En les tres categories, tant els participants com les obres poden ser nacionals o internacionals. Els Premis compten amb el suport d’Endesa, Autoritat Portuària de València, Bankinter, PWC, Weber Saint-Gobain, Renault i Cesce.

El jurat ha valorat el protagonisme de la gelosia de ceràmica com l’element que defineix la identitat com a portal i com a llindar entre l’espai urbà i el de serveis d’infraestructures de l’estació intermodal. Recupera l’ús de la tradició mediterrània de la gelosia com a filtre d’un espai exterior a un lloc que comença a ser acollidor. El contundent protagonisme de la ceràmica resulta de la feliç solució d’haver trobat un recurs estructural que la fa present sense que aquest sistema de suport es faça evident des de l’exterior.

Esments d’honor: 

“Laan Van Spartaan Amsterdam Student Housing” de Studioninedots Amsterdam. El jurat ressalta del projecte que és una trucada d’atenció sobre les possibilitats de la ceràmica incorporada en el camp de la prefabricació de gran grandària.

“Pavelló poliesportiu i aulari. Universitat Francesc de Vitòria” d’Alberto Campo Baeza. El jurat va manifestar que la perfecció de la idea que regeix aquesta obra va acompanyada de la precisió dels elements ceràmics que ajuden a construir un edifici on la neteja dels detalls és essencial.

Interiorisme

Primer premie Interiorisme: Casa enfront del mar” de Xavier Martí i Lucía Ferrater. El jurat valora la presència del paviment ceràmic que crea un llit de connexió entre els diferents espais i nivells en harmonia amb els altres materials que li acompanyen.

El jurat decideix atorgar un esment en la categoria d’Interiorisme al projecte “Reforma Integral Casa Artium” de María Fernández Torrado (Torrado Arquitectura). En aquesta intervenció, l’ús de peces lleugeres de gran format de ceràmica marmòria materialitza i transforma l’espai de trànsit de distribució en un cor identitari que il·lumina al conjunt de la casa.

El jurat premia el compromís amb l’experimentació i la creativitat de l’autor. També es destaca la claredat d’idees que motiven la tesi amb l’ús original de la ceràmica com a envolupant generador de l’arquitectura.

El jurat ha atorgat dos esments a “La Vall, vestíbul a Barcelona” de Clàudia Calvet Gómez de la *Etsa Barcelona i “El límit. Escola d’Arts i Oficis en Chinchón” de Carmen Martín Hernando de EPS Universitat CEU Sant Pau.

De “La Vall, vestíbul a Barcelona” el jurat destaca la solució d’aquest projecte que, mitjançant cúpules ceràmica, ximeneres de llum, estableix la connexió entre el subsòl del metre i el carrer per a convertir l’arquitectura en activador social.

Del projecte “El límit. Escola d’Arts i Oficis en Chinchón” el jurat subratlla la solvència constructiva d’aquest conjunt de naus longitudinals on destaca el cobriment de les voltes de la coberta acabades amb làmines estructurals de ceràmica armada.

Sobre el jurat

El president del jurat en aquesta XVII edició ha sigut l’arquitecte bonaerense Jorge Silvetti, qui ha desenvolupat la major part de la seua trajectòria professional a Boston, sent soci fundador de la signatura “Machado and Silvetti Associates”. A més de la seua pràctica professional, Silvetti és membre docent de la Graduate School of Design de la Universitat d’Harvard des de 1975.

La resta del jurat ha estat conformat pels arquitectes: Elías Torres, soci fundador de l’estudi “José Antonio Martínez Lapeña & Elías Torres Tur Architects”, mereixedors del Premi Nacional d’Arquitectura de 2016; el portugués Ricardo Carvalho, arquitecte fundador juntament amb Joana Vilhena de l’estudi són seu a Lisboa “RCJV Architects”; Jordi Garcés, l’estudi del qual va resultar vencedor en l’anterior edició dels Premis en la categoria d’Interiorisme amb el projecte de tres estacions de metro de la L9 de Barcelona, també mereixedor d’un Premi FAD en 2016; Belén Moneo, sòcia fundadora de l’estudi Moneo Brock juntament amb Jeff Brock des d’on realitzen projectes d’edificació, urbanisme i disseny sobre la base de solucions sostenibles; el dissenyador Mario Ruiz, Premi Nacional de Disseny en 2016 i professor; i l’arquitecte castellonenc Ramón Monfort, membre fundador del Centre de Disseny Ceràmic, ha sigut president del Col·legi Territorial d’Arquitectes de Castelló i Degà del Col·legi Oficial d’Arquitectes de la Comunitat Valenciana, Monfort ha participat en tots els jurats dels Premis Ceràmica celebrats fins hui.

Sobre els Premis

La finalitat dels Premis Ceràmica és difondre l’ús de la ceràmica espanyola en obres d’arquitectura i interiorisme (tant dins del territori espanyol com fora de les nostres fronteres) i estan patrocinats per Endesa, Autoritat Portuària de València, Bankinter, PWC, Weber Saint-*Gobain, Renault i Cesce. Els Premis Ceràmica compten amb una sòlida trajectòria i són molt reconeguts entre els professionals de l’àmbit de l’arquitectura.

Els Premis Ceràmica compten amb una dotació total de 39.000 € i es divideixen en tres categories. Les dos principals, Arquitectura i Interiorisme, es premien amb 17.000 € cadascuna. A més, es pot atorgar esments especials en qualsevol d’aquestes categories, segons consideració dels membres del jurat. La tercera categoria, Projecte Fi de Carrera, va dirigida a estudiants d’arquitectura, i està dotada amb 5.000€. En les tres categories, tant els participants com les obres poden ser nacionals o internacionals.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací