El Museu de Belles Arts de València ja exhibeix el retrat pintat per Botticelli

581

Actualitat Diària

El conseller d’Educació, Cultura i Esport ha presentat el ‘Retrat de Michele Marullo Tarcaniota’, del pintor italià Sandro Botticelli, propietat de la família Guardans Cambó, que ha confiat en el Museu de Belles Arts de València perquè siga l’espai museístic on s’exhibisca aquesta obra del Renaixement italià durant tres anys.

El titular de Cultura ha estat acompanyat pel representant de la família Guardans Cambó, Francesc Guardans; la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga; el director del Museu, Pablo González Tornel; el president del Patronat del Museu, Fernando Delgado, i la presidenta dels Amics del Museu, María José Navarro.

L’obra ja es pot visitar al Museu de Belles Arts de València i està exposada en la sala principal del Museu, integrada per joies del gòtic i dels inicis del Renaixement.

El conseller Vicent Marzà ha volgut agrair, en nom de la Generalitat, a la família Guardans Cambó “que hagen pensat en nosaltres per a exhibir una obra tan destacada i única signada per un dels referents del Renaixement. Aquest és un exemple de com la col·laboració publicoprivada en matèria cultural pot ser tan beneficiosa socialment”, i ha continuat: “Sabem perfectament que per al col·leccionista i mecenes Francesc Cambó aquest retrat era molt especial i ho hem disposat tot perquè l’únic retrat de Botticelli que tenim a l’Estat es trobe com a casa en aquesta sala”.

Es tracta d’una obra realitzada en tremp sobre taula traspassada a tela de 49 x 36 cm. Representa el bust en tres quarts de Michele Marullo Tarcanioca (1453-1500), poeta, militar i humanista d’origen grec que va acabar vivint a Florència protegit per la família Mèdici i envoltat d’artistes i escriptors. El retrat mostra Michele Marullo vestit de negre sobre un fons de cel blau cendra. Porta els cabells llargs i el rostre és ombrívol, amb una mirada severa desviada cap a l’esquerra. Els ulls foscos tenen uns reflexos daurats que els il·luminen i els llavis estan dibuixats amb traços incisius i nítids.

Vicent Marzà ha volgut destacar que “sense dubte el retrat pintat per Botticelli serà un potent al·licient per a atraure públic a la nostra pinacoteca de referència i una porta oberta per a conéixer l’enorme riquesa d’història pictòrica que tenim en aquest espai”.

Francesc Guardans, en nom de la família Guardans Cambó, propietària del retrat ha explicat que portar el quadre al Museu de Belles Arts de València “ha estat una decisió molt fàcil de prendre gràcies a l’esplèndida acollida de la Conselleria. Estem encantats de què el retrat estiga ací perquè tot museu necessita punts d’ancoratge, punts d’atracció i en aquest sentit ajudar al fet que la gent vinga a aquest magnífic museu que teniu i que esteu enfortint, ens encanta”.

Cal recordar que en 1929, el polític i empresari Francesc Cambó va comprar el quadre i des d’aleshores forma part de la col·lecció Cambó de Barcelona. Helena Cambó, la seua filla, el va mantindre sempre en el patrimoni personal de la família i actualment els nets són els seus propietaris.

El ‘Retrat de Michele Marullo Tarcaniota’ està declarat bé d’interés cultural pel Reial decret 1572/1988, de 23 de desembre. El quadre es va prestar l’any 2004 al Museu del Prado, on va estar fins a 2017. Recentment ha sigut exhibit en les següents exposicions temporals: Museu del Prado. Exposició ‘El retrat del Renaixement’ (juny-setembre 2008); Städel Museum (Frankfurt an Main). Exposició ‘Botticelli: Likeness, Myth. Devotion’ (novembre 2009-febrer 2010); The Metropolitan Museum (Nova York). Exposició ‘The Renaissance Portrait: From Donatello to Bellini’ (agost-novembre 2011), i Bode-Museum (Berlín). Exposició ‘The Renaissance Portrait: From Donatello to Bellini’ (desembre 2011-març 2012).

Sobre la integració de l’obra de Botticelli en el discurs museogràfic del Belles Arts de València, el director de l’espai, Pablo González Tornel, ha indicat que “amb l’obra de Botticelli, el discurs del Museu guanya en profunditat i abast, oferint al visitant noves perspectives sobre la història de l’art. S’ha redissenyat part de la sala dedicada a la pintura del segle XV i principis del XVI per a incloure una mirada italiana que ajude a comprendre millor l’evolució de la pintura europea mediterrània”, i ha afegit: “El retrat de Michele Marullo està acompanyat d’una taula amb la ‘Mare de Déu i l’Infant amb santa Isabel i sant Joan Baptista’, obra atribuïda a Tomás Peliguet, artista italià documentat a Aragó entre 1537 i 1579; i d’una altra taula de la ‘Mare de Déu amb l’Infant’, obra anònima de la primera meitat del segle XVI. Són dues peces que, com l’obra de Botticelli, subratllen la importància de Florència i la Toscana en la configuració del Renaixement”.

El retrat podrà ser contemplat durant tot l’estiu pels visitants que acudisquen al Museu de Belles Arts de València. A principis de setembre viatjarà al Museu Jacquemart-André de París per a ser exhibit temporalment en una exposició fins a finals de gener de 2021, en què tornarà de nou al Museu de Belles Arts de València.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací