El Consorci de Museus analitza la memòria personal a través del retrat contemporani

162

Actualitat Diària

El projecte ‘Cultura Online’ del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana explora aquesta setmana nous formats entorn del ‘retrat’ a través de la creació contemporània audiovisual.

Les propostes reunides sota l’eix ‘Retrats. Autoretrats. Llocs. Objectes. Estrats de memòria’ obrin la porta a noves aproximacions a l’essència del que s’ha retratat, des de llocs nous i diversos. El retrat videogràfic, docuretrat o entrevista retrat. Paraules escenificades, estètica narrativa. Llocs amb estrats de memòria. El temps que destrueix, construeix i repara. Mirades de barri. Personatges de ciutat, fora de lloc. Interpretació i intervenció multidisciplinària fotogràfica. Visions de dins a fora: emoció, opressió, creació.

El projecte ‘Vosté Dirà’ de Nuria Andrés Sáez és una iniciativa fotogràfica que va nàixer en 2017 dedicada al barri de Patraix i que més tard es va estendre als barris de Cabanyal i Benicalap i als municipis de Xirivella i Fanzara. Es tracta d’una experiència en què els veïns del barri són partícips del projecte fotogràfic. Ells són els que decideixen com ha de ser el reportatge que faran els fotògrafs i que veuran reflectit en els murs del seu barri i en una xicoteta publicació.

En ‘La inercia del eco’, Elisa Murcia Artengo presenta un treball desenvolupat entorn de l’antic arsenal de Besançon (França), un edifici històric seu temporal de l’associació cultural Hôp Hop Hop. L’edifici, inserit en el centre històric de la ciutat, vinculat a l’antic hospital i a la facultat de medicina, és un lloc carregat de memòria. La mà és l’element recurrent que fa de guia a través dels diferents capítols explorats. Segons l’artista, “la mà no és només la que recorda la presència humana, sinó aquella que fa, crea, destrueix, repara i torna a construir”.

La fotògrafa María Sainz Arandia comparteix amb ‘Cultura Online’ el número #4 de la seua revista ‘VA!’, enfocada a la difusió de projectes innovadors de fotografia contemporània. Aquest número gira entorn del lema ‘Energia cinètica d’un sòlid en rotació’ i reuneix els treballs d’Adolfo Díez, Ariadna Silva, Cristina Galán, Lucía Morate i Gloria Oyarzabal, a més del projecte annex, ‘Seqüències’ del Grupo Flash, en col·laboració amb el taller de fotografia del Creap.

‘Un acto de amor’ de Pablo Chacón és un assaig fotogràfic que tracta sobre l’amor a través d’objectes reals que pertanyen a persones afusellades al Paredón de España (Paterna) en els anys quaranta durant la repressió franquista a València. Un treball d’investigació durant anys a la recerca de les poques persones vives que encara guarden aquestes relíquies.

‘La herencia’ és un projecte dels il·lustradors Aitana Carrasco, Pep Carrió i Diego Fermín. Cada setmana un d’ells tria una fotografia i la mana als altres dos. Cada un en fa una interpretació i la intervé de manera multidisciplinària, li posa una paraula i la puja a un compte d’Instagram. Es tracta de peces experimentals que juguen amb la imatge, el so i la paraula escrita: una mena de microhistòries en càpsules que funcionen per si mateixes però també en la seua interrelació amb el trio.

‘Una flama enmig d’un terrible incendi’ és el llibre que dona peu a aquesta inusual entrevista, a aquesta estranya peça audiovisual, ‘Once upon an artist’ de Marc Guardiola Sellés. Una entrevista que és alhora un retrat des d’una altra dimensió. Un ‘in crescendo’ de matisos que envolten una descripció onírica i surrealista d’un personatge a través de l’escenificació de les seues paraules.

Els germans directors de cine Guillermo i Javier Polo Gandia presenten un docuretrat sobre l’artista canadenca francesa Marie-Lou Desmeules. L’artista, que treballa sobre el cos humà com si fora un llenç, parla del seu treball i el seu univers creatiu i personal d’una manera molt inusual: mitjançant una sessió de teràpia amb el seu psicoanalista.

Valiente Verde presenta en ‘Ejercicios matinales confinado’ 50 autoretrats realitzats cada dia que va durar el confinament, fets en una casa de 65 m2. El que va sorgir inconscientment, es va convertir en una necessitat de contar com en l’àmbit quotidià influïa aquest estat d’alarma, aquest nou virus, en la seua vida diària.
El curtmetratge ‘Ara’, dirigit per Carles Gómez i Albert Blai, és un projecte documental centrat en el veterà republicà de la Guerra Civil espanyola Gabriel León, la finalitat del qual ha sigut experimentar amb el discurs propi d’aquest gènere tant des d’un punt de vista estètic com narratiu.

La parella de curts documentals de David Segarra Soler ens traslladen al passat i el futur de la gent que treballa en el camp. ‘Savis de l’horta’ recupera les històries i experiències d’homes i dones llauradores de l’horta de València. A través de les seues històries descobrim un món cultural, humà i geogràfic oblidat per la societat moderna. ‘Renaixem’ és un documental sobre la perseverança de les dones i els homes que distribueixen aliments frescos als habitants de València, però també una reflexió sobre la resiliència d’un sistema mil·lenari que s’ha demostrat altament eficient durant la crisi.

‘Osama, the King’ és un docuretrat sobre la vida d’Osama, un immigrant africà que va buscar reproduir l’hàbitat africà a pocs metres del Bioparc de València. La història d’Osama obri infinitat d’interrogants (art, filosofia, salut mental, religió, poder, territori) que fan trontollar els nostres esquemes socioculturals. ‘Osama, the King’ va començar com a documentació, després testimoni, i el projecte continua evolucionant, encara que Osama està ingressat en una residència psiquiàtrica.

Procedent de tres generacions de firers, cotoners de sucre, Carolina Diego s’enfronta al ‘monstre dolç’ (metàfora de la família i l’herència) que l’ha marcada des de la seua infància. La família constitueix un àmbit ambigu; en el seu si, les millors intencions poden ocasionar les més funestes conseqüències. Des de les estratègies creatives surrealistes de l’apropiació, la intervenció i la ‘performance’, en ‘Eritrosina, la herencia no deseada’ Carolina Diego se submergeix en el seu àlbum familiar per a explorar els sentiments entorn de la família que, més enllà de la seua singular experiència personal, són universals.

La galeria Alba Cabrera presenta ‘Job 38:11’, un projecte creatiu de l’artista amb més de 25 anys de trajectòria Carme Michavila. La màgia de la Creació ens porta per llocs desconeguts. Llocs invisibles on el temps passa lent i no importa el després. Carme Michavila presenta l’estudi com a espai processador d’idees, d’imatges, de sons, com a mescla de realitat i ficció en què el nostre pensament es mou tan ràpidament que no reconeix el que creu veure.

A la província de Castelló, l’escena artística contemporània és d’allò més fèrtil. Amb Castelló de la Plana, Borriana o Vilafamés com a epicentres de la creació i l’exhibició, es troben trajectòries consolidades, altres que emergeixen d’artistes mediàtics, altres d’introspectius… La investigadora Aïda Antonino-Queralt, en ‘Encapsulart. Art Contemporani de la Província de Castelló’, indaga en aquests perfils i ofereix xicotetes píndoles audiovisuals sobre la raó de la seua obra.

Mónica Llop, en ‘Fotudes i arrimades al marge’, presenta un treball fotogràfic que parla de totes aquelles persones majors que fa anys que estan confinades. L’estat d’alarma causat per la crisi sanitària que hem patit ens pot servir per a empatitzar i experimentar la vida que moltes persones dependents experimenten des de fa anys.

Cultura Online

‘Cultura Online’ reuneix els 100 projectes seleccionats en la convocatòria ‘#CMCVaCasa’ del Consorci de Museus amb l’objectiu de donar suport al sector de les arts visuals i fer front als efectes de paralització d’activitat cultural per la COVID-19.

Els projectes es poden gaudir a través de la plataforma https://culturaonline.consorcimuseus.gva.es, l’Instagram culturaonline_cmcv o visitant l’exposició del CCCC i interactuant amb les peces a través del dispositiu de cultura segura SCR (Safe Culture Revolution).

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací