El Centre del Carme reflexiona sobre la propietat intel·lectual enfront del plagi d’obres d’art

631

Actualitat Diària

L’artista valenciana, Rosa Torres, ha escenificat aquest matí al Centre del Carme la destrucció de quasi 300 obres d’art que li van ser plagiades. Esprai en mà, amb la paraula ‘fake’ en roig la creadora ha volgut manifestar públicament que el plagi d’obres d’art no ha de quedar impune.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per l’artista, Rosa Torres, el president d’AVVAC (Associació d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló), Rafael Tormo i l’advocat de l’associació, Alexandre Devís, han oferit aquest matí una reflexió entorn dels drets de propietat intel·lectual dels i les artistes enfront del plagi.

Els assistents han volgut llançar una crida perquè jutges, tribunals i policia especialitzada atenga aquests casos amb la importància que mereixen i perquè els creadors i creadores coneguen els seus drets.

El cas de Rosa Torres és un exemple d’aquest tipus de pràctiques que suposen un gran greuge per a la creació artística, per a l’artista valenciana va ser de prop d’1 milió d’euros.

En 2008 la creadora, amb l’ajuda dels seus galeristes, va descobrir el plagi de dues obres seues que penjaven d’una clínica estètica a València. Amb el suport de l’AVVAC i dels seus advocats, la creadora va interposar una denúncia per un delicte contra la propietat intel·lectual. Des d’aquest moment es va obrir una investigació que l’ha duta a localitzar prop de 300 quadres repartits per les diferents franquícies d’aquesta clínica en tot Espanya.

Aquest matí l’advocat d’AVVAC, i de Rosa Torres en el cas, ha explicat les claus d’aquest procés judicial que s’ha estés durant més de deu anys i en el qual s’han hagut de recórrer quasi totes les decisions dels jutges. Finalment, la sentència ha reconegut el plagi i ha permés reunir les peces per a la seua destrucció. No obstant això, no s’ha pogut determinar un culpable ni obtindre la corresponent indemnització, ja que l’autor dels quadres plagiats es troba en parador desconegut i davant del dubte raonable de què l’amo de les clíniques coneguera l’obra de Rosa Torres.

Aquest matí l’artista ha manifestat el seu agraïment al Centre del Carme per posar a la seua disposició la Sala Refectori “per a reivindicar els drets de propietat intel·lectual que tenim els artistes, que moltes vegades són transgredits, com en el meu cas, que m’ha causat un evident perjudici en la meua carrera professional”.

Els plagis introduïen canvis en les formes i colors que destruïen la configuració estètica de l’obra de Rosa Torres, la qual ha qualificat “d’un efecte de mal gust, contrari a les meues propostes estètiques molt meditades i mesurades. La nostra ha sigut una lluita difícil, després de més de deu anys. Gràcies a la constància i la tenacitat d’Àlex Devís hem aconseguit almenys una reparació moral”.

L’advocat d’AVVAC ha manifestat algunes carències en el procés judicial i ha assenyalat que “la instrucció del cas en un primer moment va ser una vertadera successió de despropòsits. La causa es va tancar fins a tres vegades, en la primera d’aquestes es va tancar només es va rebre el cas sense obrir diligències al respecte”. Alexandre Devís ha volgut aprofitar l’acte per a fer una crida a les autoritats judicials, i ha demandat més mitjans i més personal per als jutges que porten aquests casos així com més especialització en l’àmbit de la propietat intel·lectual “ens passem dues terceres parts del procés resolent qüestions burocràtiques i de tipus processal que no han ajudat a solucionar el cas”. L’advocat ha insistit així mateix en la importància de “reforçar els instruments de cooperació internacional en matèria judicial que en el cas de Rosa Torres haguera ajudat a localitzar l’autor dels plagis que es trobava a la República Dominicana”.

Rosa Torres ha explicat que “l’acte d’aquest matí suposa la destrucció, evidentment simbòlica, d’aquestes obres plagiades, algunes de gran format” i ha assenyalat que “és possible que encara queden alguns d’aquests plagis en domicilis particulars”.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont ha assenyalat “la importància de visibilitzar aquests fets, d’una banda per a reivindicar una acció efectiva de la justícia a favor de la propietat intel·lectual de la creació artística i perquè les i els artistes coneguen els seus drets i els suports amb què compten i, d’altra banda, que aquest acte servisca com a advertiment als autors d’aquests plagis el delicte del qual no pot quedar impune”.

Segons Pérez Pont “des de la meua arribada al Consorci de Museus i al Centre del Carme hem oferit la nostra col·laboració a l’Associació d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló en diferents trobades per al desenvolupament de la seua activitat, a més d’assumir el ferm compromís de promoure la professionalització del sector cultural així com l’aplicació de les bones pràctiques en les arts visuals”.

Per la seua banda, el president d’AVVAC, Rafael Tormo ha manifestat que “és contradictori celebrar la victòria d’una derrota” ha afegit que “des d’AVVAC estem donant suport des de l’àmbit jurídic al món de l’art. Estem reclamant contínuament més sensibilitat i un posicionament al costat de l’art” i ha agraït el suport del Centre del Carme a la seua labor.

Rosa Torres va estudiar Belles Arts a l’antiga Escola de Sant Carles, en aquest mateix espai del Centre del Carme. Al principi dels 70 va entrar en contacte amb les avantguardes valencianes, com l’Equipo Crónica i l’Equipo Realidad. En 1982 va representar Espanya en la Biennal de Venècia. Rosa Torres té una dilatada trajectòria artística amb prop de 50 anys creant i exposant més de 300 mostres, tant al territori valencià com en altres punts de la geografia espanyola i llatinoamericana.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací