El Palau dels Arts Reina Sofia reprèn el repertori francès amb un nou muntatge de ‘Werther’

469

El Palau dels Arts Reina Sofia reprèn el repertori francès amb un nou muntatge de ‘Werther’, de Massenet, coproduït amb l’Òpera de Montecarlo, que s’estrena el proper dissabte, 20 de maig.

“Werther” -segons ha destacat l’intendent Davide Livermore en el seu presentació- “constitueix un dels títols imprescindibles de l’òpera francesa i també l’obra cimera de Jules Massenet, un autor imprescindible en la història dels Arts, on s’ha pogut escoltar anteriorment ‘Manon’, ‘Thaïs’ i ‘Le Cid’. ”

“Un segle després que Goethe establís les bases del Romanticisme amb la seva novel·la epistolar, Massenet va llegar la seva ànima i consciència com a artista en aquest cant a l’amor romàntic, desesperat i tràgic, on convergeixen els profunds raonaments de l’impulsor del ‘Sturm und Drang’ alemany juntament amb el sensible melodisme francès del segle XIX. ”

Es tracta, com ha apuntat Livermore, de la segona nova producció de la Temporada 2016-2017, per a la qual Les Arts ha reunit un destacat elenc creatiu i artístic: Henrik Nánási, director musical; Jean-Louis Grinda, director d’escena; el tenor Jean-François Borràs, en el paper de Werther; i la soprano Anna Caterina Antonacci, en el paper de Charlotte.

El director hongarès Henrik Nánási torna a la fossa dels Arts després de les seves celebrades incursions amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana amb ‘El castell del duc Barbablava’, de Bartók, i ‘Macbeth’, de Verdi. El titular de la Komische Oper de Berlín ha mostrat la seva satisfacció per tornar a València i treballar amb l’OCV, de la qual elogia “la seva versatilitat i talent”.

Jean-Louis Grinda, director de l’Òpera de Montecarlo (Mònaco) i del Festival Chorégies d’Orange (França), estrena la seva tercera posada en escena a València després de ‘Tosca’ i ‘Amelia al ballo’ i ‘The Telephone’.
Segons explica el ‘regista’ monegasc, la dramatúrgia de la nova producció, amb escenografia i vestuari de Rudy Sabounghi, il·luminació de Laurent Castaingt i videocreació de Julien Soulier, planteja “fer la història de Werther al revés”.

“El punt de partida és la mort de Werther. En el moment de la seva agonia, durant aquests segons en què li sembla veure tota la seva vida, intenta comprendre com ha arribat fins allà i reviure la seva aventura amb Charlotte”, apunta Grinda.

“Tot passa a través d’un mirall trencat, que simbolitza la vida que ell travessa i mitjançant el qual estableix un diàleg, no només amb si mateix sinó també amb Déu. Tot es desenvolupa amb aquest rerefons fins al final. Llavors sorgeix la pregunta: ¿ seguirà vivint i buscant eternament aquest instant de felicitat que hagi pogut tenir? “.

Musicalment, Massenet va escriure un dels papers més temuts per a tenor, equiparat per les seves exigències amb el Tristany de Wagner. Jean-François Borràs, que va debutar a Les Arts a ‘Manon’ l’any 2010, torna al centre d’arts com un dels intèrprets de referència d’aquest paper, “el seu preferit”, com ell mateix assenyala, i que requereix d’una “gran lliurament físic i vocal”.

“En tota la partitura tinc quatre àries i tres duos. Com que no hi cor, tot descansa sobre tres personatges i és, per tant, un paper molt exigent però que estic convençut que és el paper que tots els tenors volen cantar algun dia” .

Per donar vida a Charlotte, Les Arts presenta a la soprano Anna Caterina Antonacci, que canta per primera vegada al centre operístic. Consolidada com una de les sopranos més distingides de la seva generació pel seu timbre extraordinari i els seus excel·lents dots teatrals, la diva italiana tornarà a finals de juny -tal com ha recordat Livermore- per cantar ‘La mort de Cléopâtre’, de Berlioz, en el concert que l’OCV oferirà al Palau de la Música, amb Roberto Abbado com a titular.

Sobre el seu personatge, l’estrella italiana ha remarcat la dualitat que afronta tota l’òpera entre sentir i deure sentir. “És un personatge molt subtil, una burgesa molt allunyada de l’heroïna de la tragèdia grega, que, a més, en aquesta producció surt de la història real per situar-se en un record”, afirma.

Completen el repartiment de ‘Werther’ Helena Orcoyen (Sophie), Iuliia Safonova (Käthchen) i els artistes del Centre Plácido Domingo: Michael Borth (Albert), Alejandro López (Li Bailli), Moisés Marín (Schmidt), Jorge Álvarez (Johann) i Fabián Lara (Brühlmann). Així mateix, l’Intendent Livermore ha destacat l’excel·lent tasca de les veus infantils de l’Escolania de la Mare de Deu dels Desemparats i de l’Escola Coral Veus Juntes de Quart de Poblet en aquesta producció.

A més de l’estrena de ‘Werther’, el dissabte 20, Les Arts ha programat més funcions els dies 23, 26, 28 i 31 de maig.